Jak správně sedět u počítače | Předejděte zbytečným bolestem


Víte, že správným sezením se dá vyhnout budoucím bolestem, zad, krku, ale také problémům s karpálními tunely?

Týká se to především lidí pracujících u počítače, kde tráví někdy i více než 10 hodin. Pokud mezi ně patříte i vy, měli byste tyto následující věci více hlídat.

1. Správné sezení

Mnoho kancelářských židlí, ale i obyčejných židlí mají nastavitelné opěry, sedadla a dokonce i bederní oporu. Vzhledem k tomu, že typ židle, který používáte, se bude lišit, pokuste se dodržet následující kritéria:

  • Vaše stehna by měla být vodorovně se zemí, tudíž nesedět na židli moc u kraje a mít správně nastavenou výšku židle
  • Vaše lýtka by měla s vašimi stehny tvořit úhel 90 – 100 stupňů
  • Vaše chodidla by měla také s vašimi lýtky tvořit 90 stupňů a měli by být celou svou plochou na zemi
  • Vaše záda by měla být pevně zapřena o opěrku u židle
  • Ruce byste měli mít až po loket podél strany těla tak, aby vám to současně bylo i pohodlné
  • Ideální vzdálenost očí od vaší obrazovky nelze přesně určit. Je především nutné, abyste nemuseli natahovat nebo napínat krk kvůli malým písmenkům.

2. Správné nastavení židle

Pokud má vaše židle bederní oporu, upravitelný polštář, nastavitelné opěrky rukou nebo jakýkoliv jiný typ podpory – upravte je podle své potřeby.

Je naprosto v pořádku odstranit ze židle věci, jako jsou opěrky rukou a polštáře, pokud zasahují do vašeho správného sezení.

3. Posaďte se blíže 

Vaše klávesnice by měla být přímo před vaším tělem. Nenatáčejte nebo neohýbejte své tělo, abyste se dostali ke klávesnice.

Vaše obrazovka by naopak měla být vzdálená jako je délka vaší paže. Pokud natáhnete ruku, dotknete se vaší obrazovky prsty nebo ne?
Pokud nedosáhnete nebo to zvládnete dokonce i dlaní, je čas to změnit.

4. Držte hlavu zdviženou

Pokud budete svou bradu tisknout k hrudi, povede to k bolesti nejen zad a krku, ale také ramen.
Takže držte svou hlavu nahoře, dokonce i když se budete muset na obrazovku dívat směrem dolů.

5. Zhluboka dýchejte

Při sezení je jednoduché se do něčeho zabrat a začít dýchat méně nebo nepravidelně.

Ujistěte se proto, že se často zhluboka nadechujete – zejména pokud máte bolesti hlavy nebo závratě. Snažte se také alespoň jednou za hodinu pořádně zhluboka nadechnout.

6. Srovnejte si věci u počítače

Ujistěte se, že máte na stole dostatek místa pro srovnání svých osobních věcí, dokumentů, telefonu nebo třeba klíčů. Vaše obrazovka / notebook by měl být vždy uprostřed vašeho stolu.

7. Dělejte si krátké přestávky během pracovního dne

Studie prokázali, že neustálé sezení vašemu tělu ubližuje. Zkuste se na pár minut projít, protáhnout a zacvičit si – cokoliv co naruší vaše sezení je dobré!